• Falcque edited over 19 years ago
    Problemet med mina små barn är att de inte riktigt förstår ett nej och ett AJ aj aj. Det är därför svårt att ha skivor och stereo framme och lättillgängligt som man är van vid och skulle vilja ha det.
    Jag har några Benno cd-pelare och min yngste son (Erik 15 månader) älskar att riva ut de skivor han kommer åt och om han hinner; plocka ur skivorna ur fodralet och dra dom längst golvet som en bil samtidigt som han säger "Rrrrrrrrrrrrrr". Resultatet blir extremt repiga cd-skivor och i det har hänt att ett par har blivt helt ospelbara. Händelsen inträffade givetvis när vi hade barnvakt (morfar) och när jag kom hem upptäckte jag en hög fodral med skivorna urplockade placerade på en hylla. Till min fasa såg jag att de flesta var mycket repiga och en del t.o.m. ospelbara.
    Jag har medveten om riskerna placerat de skivor jag är mest rädd om överst och junket längst ner (d.v.s. min frus skivor) så att han om olyckan är framme inte rör mina oersättliga skivor. Fram till att han repade sönder några skivor fungerade detta eftersom man oftast hann fram och hindra honom från att antingen plcoka ut fodralen ur hyllan eller åtminstone att plocka ur cd-skivorna ur fodralen. Men efter olyckan tog jag bort de 5 understa raderna så att han numera inte kan nå några skivor där. Tråkigt nog innebär det att de skivor jag tvingades plocka bort numera ligger i hövar på svåråtkomliga ställen och är därför svåra att bläddra igenom och leta efter speciella skivor.

Ett tag tänkte jag montera upp någon slags band eller trä-bom över varje rad i cd-hyllan med någon slags lås på sidan men jag skulle då vara tvungen att begå våld på möbeln genom att fästa massor av skruvar på sidorna som sedan skulle se för jävligt ut när det de inte längre behövs och man tar bort barnspärrarna.

Själva hjärtat d.v.s. stereoanläggningen är nu instoppad i ett skåp och försett med både barnsäkerhetsspärrar på insidan och en skjutregel på utsidan på så hög höjd som möjligt. Kommer att se för jävligt ut med skruvhålen med det är lite för dyra saker för att riskera att kidsen bryter av tonarmar o.s.v. Risken finns ju förståss att man glömmer stänga luckorna men det går inte att få ett helsäkert systen och samtidigt få tillgänglighet.

Vinylerna är säkert placerade i en klädkammare på övervåningen och är därför helt utom räckhåll för barnen. En del är där placerade i ett låsbart skåp (ett gammalt pärmskåp från förra jobbet som ade perfekt till Lp formatet)och andra ligger på en uppbyggd hylla längst in som är för högt för barnen att nå.

Hur har ni löst problemet med att kidsen riskerar förstöra elektronik och dyrbara skivsamlingar?

• Show this post
    Jag har i flera månader tänkt skaffa plexiglas till min TV-stapel, om ni såg den så såg ni också att slutsteget stod längst ner, dvd-spelaren och videon i nästa våning och centerhögtalaren strax undet TV'n.
    Ett plexiglas med ande 4-kantigt hål för ingång av videoband och dvd-skivor samt för fjärrkontrollens stråle.
    Tanken är att den bara ska sitta uppe med transparent pakettejp tills han lärt sej vad man får och inte får röra men jag orkar inte fixa det.

Som jag skrev i Lära Sej Gå-tråden så har det varit riktigt nära att släden till dvd'n gått av. Han petar och trycker på allt. Inget står heller var det gjorde från början. dvd'n står snett och videon som står på den trillar nästan baklänges då han trycker i sina Teletubbies-band.

Så någon lösning har jag inte..

You must be logged in to post.