• Vinylmania-c edited over 19 years ago
    Mina barn heter Tobias och Mattias. Tobias fyller 4 i mitten av September och Mattias fyllde 1 i slutet av Juli.

Tobias var en tyst och lugn bebis. Förutom några månaders sömsvårigheter i början så. Men när han blev medveten om omgivningen tog han det lugnt, rev inte ner saker från hyllor etc.

Mattias är motsatsen, han är en virvelvind. River ner duken på vardagsrumsbordet hela tiden. Nää, vi använder inte duk längre. Han river ner videos, gräver i mina vinylbackar och smyger sej in i mitt rum så fort jag lämnat dörren öppen och börjar härja med tangentbordet och musen.
    Han har själv tagit reda på hur man drar igång datorn, hur man stänger av och på TV'n, trycker i videobanden och öppnar släden till DVD'n - att den inte har brutits sönder än är ett under...

Mattias lärde sej gå förra veckan, häromdagen gick han ca 75-10 meter i ett svep. Fan vad lycklig man blir vid sådana tillfällen.

Vi har fruktat den dagen han lär sej gå för vi vet vad som väntar: Han når inte bara till tangentbordshöjd... Han sträcker sej högt över huvudhöjd och kollar om det finns grejer att dra ner från byrån eller andra ställen dit han inte kan se. :))
    Jag kan lugnt påstå att vi aldrig har haft så renskrapade ytor på både gott och ont.
    Positivt = mindre stökigt.
    Negativt = Vi kommer aldrig ihåg vart vi lagt sakerna istället... ;)

• Show this post
    Melvin är som eran Mattias, han går fram som ett yrväder & drar i allt han når. Nåt bland det mest intressanta som finns är min optiska mus, de få gånger han får vara data/musik-rummet rusar han rakt fram till den & drar & sliter i den. Han förstår ej heller vad ordet NEJ betyder... :)

• Show this post
    Haha, inte Mattias heller. Visst är det konstigt att dom inte förstår något så enkelt som ett "Nej" men förstår lååånga fraser som "Nej! Nej! Nej! AJJA-BAJJA! NEEEEJ! Mattias!! MATTIIIAS! NEJ sa jag, NEJ Mattias, NEEEEJJJ!!" ;)

• Show this post
    Nu är det inte bara "dåliga" saker som händer.

Mattias verkar suga i sej av Tobias och lär sej jättemycket hela tiden. Han utvecklas fortare än Tobias gjorde när han var liten och jag är övertygad om att storebror är en oerhörd inspirationsskälla för honom.

Jag blir så fascinerad över att han vet vad "Var är Mattias sko?" betyder och "hämta den andra skon också", eller "Nu ska vi bada" och han går in i badrummet och klänger på badkaret.

Jag blir fascinerad över att när han får vällingflaskan på morgonen trycker han in Teletubbies i videon och så sätter han sej i saccosäcken framför tv'n.
    Medans, om det är kväll, så går han med vällingflaskan i munnen direkt till sin säng utan att man behöver säga något.

Jag fattar inte hur det går till. :)))

• Show this post

Vinylmania-c
    jag är övertygad om att storebror är en oerhörd inspirationsskälla för honom.

Det kan jag gå i god för att det är. Att hela tiden ha en något äldre bror i närheten gör att man tar efter mycket av det som är bra. Ibland händer det iofs att storebror tar efter dåligt beteende från lillebror ex. klättrar upp på bord, inte vill sitta ner på stolen och liknande. Men då får man försöka med "du är en stoooor kille och lillebror är liten. Stora killar gör inte så. bla. bla. bla."

• Show this post
    Exakt! :)))

Jag kan uppdatera med att Mattias har liiite koll på vad man inte får göra, men fortfarande trycker han på hembioanläggningens knappar, vrider på spis/ugnsvreden etc. Men inte i samma omfattning.

Jag hytter med fingret när jag säger "Neeej, Aja Baja, Neeej!" Nu räcker det med att jag säger "Nej" för att HAN ska hytta med Sitt finger, så jävla skönt. :)))
    Och faktiskt så avslutar han det han inte får göra. :)

You must be logged in to post.